I början av mars är det svensk premiär för Volkswagen Passat TSI EcoFuel – marknadens första gasdrivna bil som kombinerar turbo och kompressor med direktinsprutning. Redan före premiären är intresset mycket stort och mer än 800 kunder har redan förhandsbeställt bilen. Låg miljöpåverkan, lång räckvidd, bra prestanda och låga driftskostnader är några av förklaringarna.
Med Passat TSI EcoFuel börjar en ny era för gasdrivna bilar. Fram till nu har bilar drivna med gas – som är ett mycket miljövänligt bränsle – inte kunnat erbjuda särskilt bra prestanda. I och med den 110 kW/150 hk starka Passat TSI EcoFuel blir det, tack vare turboladdning och direktinsprutning, en ändring på detta.
Lanseringen av Passat TSI EcoFuel, som erbjuds såväl i sedan- som Variant-utförande, sker i mars 2009. Grundpriset är 278 500 kronor för den manuella sedan versionen. I båda fallen är en sexväxlad manuell växellåda standard. Sjustegs DSG-växellåda finns som tillval och bidrar till en ännu lägre förbrukning.
Världens första direktinsprutade turbomotor för gasdrift förbrukar inte mer än 6,4 Nm3 (4,5 kg) biogas (6,3 Nm3 eller 4,4 kg med DSG) per 100 kilometer vid blandad körning. Det leder till CO2-utsläpp på 123 g/km (119 g/km med DSG). Vid körning på biogas reduceras dessutom nettoutsläppen med cirka 85 procent till omkring 20 gram.
Redan vid 1500 varv/minut utvecklar motorn ett vridmoment på 220 Nm. Det finns tillgängligt upp till 4800 varv/min och ger sportiga prestanda. Denna Passat accelererar från 0-100 km/h på 9,8 sekunder. Toppfarten är 213 km/h.
Lång räckvidd
En annan intressant siffra gäller räckvidden. Med de 21 kilo gas som ryms i tre tankar under bilens golv plus 31 liter bensin kan Passat 1,4 TSI EcoFuel klara en räckvidd på nästan 900 kilometer. Enbart på gas kan bilen köras cirka 480 kilometer.
Genom att använda TSI som en ”gasbrännare” har det krävts en del modifieringar i motorteknologin. När motorn körs på gas blir det – till skillnad från bensin – inte någon extra smörjning och trycket är högre. Det gör att ventiler, kolvringar och kolvar måste vara hårdare eller förstärkta. Samtidigt har turbon gjorts mindre och särskilda insprutningsmunstycken för gas har integrerats i insugningsröret.
En nyutvecklad styrenhet styr inställningen och omkopplingen mellan de två operativa lägena. Systemets fördelar är uppenbara, eftersom Passat TSI EcoFuel inte bara är bränsleeffektiv och ekonomisk, utan också mycket ren. Den klarar förstås även kraven för kommande miljöklass Euro 5.
TSI-motorn är i sig en faktor som bidrar till att bilen är både körglad och bränslesnål. TSI är i fallet Passat EcoFuel Volkswagens prisbelönta twincharger-motor med såväl turbo som kompressor. Det är ett så kallat ”downsizing-koncept” som leder till att motorn, trots en så pass liten cylindervolym som 1,4 liter, kan erbjuda goda prestanda samtidigt som förbrukningen är låg.
Stort kundintresse
Sedan Passat TSI EcoFuel för första gången presenterades som konceptbil för cirka två år sedan, har intresset för bilen varit mycket stort. Det gäller inte minst på den svenska marknaden. Skälen till det är många. Dels handlar det om bilens låga bränsleförbrukning och miljöpåverkan. Dels handlar det om att den har lång räckvidd, bra prestanda och går att utrusta som en vanlig Passat.
I framförallt södra och västra Sverige finns en infrastruktur för gas. Samtidigt planerar de stora energiföretagen för en ytterligare utbyggd infrastruktur för distributionen av biogas.
– Vi ser stora möjligheter till en utbyggd infrastruktur för gas till bilar. Vårt mål är också att fortsätta vår utbyggnad av antalet tankställen, säger Håkan Buskhe, koncernchef för energiföretaget E.ON, som är en av aktörerna på marknaden för biogas i Sverige.
Anders Mathiasson är VD på branschorganisationen Svenska Gasföreningen. Även han tror på gas som ett framtidsbränsle.
– Ja, och inte bara för framtiden utan redan nu. I dagsläget finns det 93 tankställen för gas och i vissa delar av Sverige är infrastrukturen väldigt bra. De utbyggnadsplaner som nu finns gör att antalet mackar där man kan tanka gas redan 2012 kommer att vara dubbelt så många och då blir gas ett bränsle för ännu fler, säger han.
– Fordonsgas i allmänhet och biogas i synnerhet kommer att spela en ännu större roll i Bil-Sverige inom en inte alltför avlägsen framtid. Vi talar om ett bränsle som står för väldigt låga koldioxidutsläpp samtidigt som det kan produceras lokalt. Vi ser ett allt större intresse för såväl en ökad produktion av biogas som för ett ökat användande hos konsumenterna, som i det här fallet handlar om bilägare. Det finns också en stor potential för biogasproduktionen – redan idag skulle man med enbart avfall ersätta drygt 12 procent av de fossila drivmedel som används i Sverige.
Ren sparbössa
En annan kundfördel med Passat TSI EcoFuel är totalekonomin. Gasdrivna bilar är miljöbilsgodkända och det innebär 10 000 kronor i rabatt för privatköparen. Dessutom får den som kör tjänstebil en reduktion av förmånsvärdet med 40-procent eller 16 000 kronor per år när det gäller gasdrift. Det gör Passat TSI EcoFuel till en ren sparbössa för tjänstebilsinnehavaren.
– Idag erbjuder Volkswagen det bredaste miljöbilsprogrammet som finns på marknaden. Det finns miljöklassade Volkswagen som går på diesel, etanol och gas. Vilket bränsle man väljer avgörs av lite av var man bor och vad man själv har för behov. Gas är nog ändå det bränsle där vi just nu ser den största potentialen, säger Claes Jerveland, chef för Volkswagen i Sverige.
Volkswagens satsning på gasdrivna bilar manifesteras också av deltagandet i Sveriges tuffaste racingmästerskap STCC där man tillsammans med E.ON i år ställer upp med två gasdrivna Scirocco.
– Med det vill vi visa att biogasdrivna bilar inte behöver vara tråkiga. Det går ju till och med att köra racing med dem, säger Claes Jerveland och fortsätter:
– Det är samma sak med vår nya Passat EcoFuel. Den är ytterligare ett bevis på att man kan åka omkring i en större bil med bra prestanda och ändå ha ett gott miljösamvete.