Frågor och svar
Fråga: Är ABS bäst på alla underlag?
Svar: I princip ja. Endast på lösgrus, i vissa fall på lössnö och på riktigt hal is kan längre bromssträcka uppnås, men manöverbarheten är fortfarande överlägsen med ABS.
Fråga: Jag har hört så mycket negativt om airbags, är det en säker och tillförlitlig lösning?
Svar: Med mer än halverat antal skador på ansikten och bröst sedan airbagen kom anser vi att den står för klart ökad säkerhet. Men det förusätter att bältet används samtidigt.
Fråga: Vad är det för skillnad på antispinn och antisladd?
Svar: Antispinnsystemet motverkar att drivhjulen spinner loss vilket kan resultera i över- eller understyrning. Antisladdsystemet klarar samma sak men även en plötslig sladd där systemet ser till att bilen förblir riktningsstabil.
Fråga: Vilka är dom vanligaste orsakerna till plötslig vattenplaning?
Svar: För hög fart, för dålig kondition på däcken, fel däckdimension (för breda för bilen) eller spårig vägbana.
Fråga: När kan jag låta mina barn åka i framsätet?
Svar: Avvakta så länge det bara är möjligt med att låta barnen åka i framsätet, baksätet är säkrare för barnen vid krockar framifrån. 140 cm och 40 kg är ett gammalt mått i andra fall.
Fråga: Vilket är ert bästa råd till oss bilister?
Svar: Våga sänka farten, hålla avstånd till framförvarande samt tänk efter före.
Fråga: Vilka är era åsikter om extraljus på bilen?
Svar: Mer ljus ger mer tid till reaktion då faran kan upptäckas tidigare. Vik dig för det estetiska och satsa på extraljus om du bor så till att du använder helljuset frekvent.
Fråga: Är inte riskerna med bilkörning och prat i mobilen kraftigt överdrivet?
Svar: En sak är säker: Ett pågående mobiltelefonsamtal är en katastrof för en säker färd, det har våra tester sedan mer än 10 år tillbaka med våra kursdeltagare visat alltför tydligt.
Fråga: Kan säkrare bilkörning leda till bättre ekonomi?
Svar: En välplanerad framfart utan stress, med få stopp och engagerade bilförare kan leda till 8-15% snålare framfart – utan att förlora tid.